Post Description
Civilization V + Gods and kings (hands-on)
21 mei. 2012 13:43 / Gewijzigd 21 mei. 2012 13:44 / Door: Gillian de Nooijer / 13 reacties
Gods & Kings wordt een redelijk onopvallende uitbreiding. Een deel van de vernieuwingen, zoals religie, zaten al in vorige Civilization-games. Verder lijkt Firaxis Games zich vooral te richten op kleine verbeteringen als tweaks van de kunstmatige intelligentie (AI). Na ruim twee jaar sinds de release van het origineel zou je iets meer verwachten, maar veel fans zullen tevreden zijn met de subtielere extra mogelijkheden.
Laten we bij het leukste beginnen: Nederland is terug. We zaten niet in Civilization V en waren ook niet te downloaden als DLC. Om een of andere reden mochten landen als Denemarken, Korea en Polynesië wel tussendoor terugkeren, maar onze wereldmacht niet. Dat onrecht wordt nu herstelt en je kunt weer met Willem van Oranje de wereld veroveren. Hij heeft een beetje een te dikke kop gekregen in de preview-versie die we speelden, maar goed, je kan niet alles hebben.
Wij houden van Oranje:
De unieke bonussen van Nederland zijn vooral sterk in de renaissanceperiode, wat tevens het moment was waarop de preview versie ten einde liep. We hebben de effectiviteit dus niet helemaal onder de loep kunnen nemen. Nederland kan op Flood Plains en Marshes een Polder aanleggen, waardoor het meer voedsel oplevert. In later periodes krijg je er ook meer productiepunten en goud voor. De andere unieke unit is de Sea Beggar (de Geuzen), een sterk schip dat steden kan aanvallen en vijandelijke schepen veroveren.
Als unieke eigenschap heeft Nederland de Dutch East India Company (V.O.C.), waarmee je 50% van je Happiness behoudt als je een van je laatste luxe goederen verhandelt. Tja, Nederlanders verkopen nu eenmaal zelfs hun oma voor geld. Op Oranje gekleurde units na zie je niet veel terug van onze cultuur. De steden zien er vrij Noord-Afrikaans uit, al krijgen ze namen als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Breda.
Religieus:
Verder komen er nog acht andere fracties bij: Byzantium, Carthago, Ethiopië, de Hunnen, de Kelten, de Maya, Oostenrijk en Zweden. Meer dan genoeg om uit te kiezen dus. Belangrijker is de terugkeer van religie als spelonderdeel. Religie bouw je op gelijke wijze op als cultuur. Je kunt kerken en tempels bouwen in steden waardoor je meer Faith-punten verzamelt. Ook leveren willekeurige City-States nu geloofspuntjes op als je ze te vriend houdt. Heb je genoeg punten verzameld, dan mag je de basis van je geloof kiezen.
Dat zijn bonussen die bijvoorbeeld voor snellere grensuitbreiding zorgen of je productie verhogen. Als je lang genoeg investeert in religie, dan duikt er een Great Prophet op met wie je een wereldreligie kunt starten. Hierbij kies je eerst een icoon: van het christelijke kruis tot aan de Yin-Yang van het Taoisme. Welke bestaande religie je neemt is verder niet van invloed, want je kan alles aanpassen. Wij kozen voor het christendom, noemden het 'Demonchicken' en voegden een aantal zeer onchristelijke bonussen toe. Vervolgens kun je dit geloof verspreiden met je profeet tot de hele wereld de demonische kip aanbidt.
Steampunk James Bond:
Een andere toevoeging is spionage. Tegen de tijd van de renaissance wordt religie minder invloedrijk en krijg je toegang tot spionnen. Helaas was dit zoals eerder gezegd het moment dat de demo afliep. We zagen wel nog dat spionnen geen bestuurbare personages zijn zoals de Great Prophet of Great Engineers, maar opties in een menu. Je verdeelt de beschikbare spionnen in dit menu over de vijandelijke steden, om zo technologie te stelen of verkiezingen te verpesten. Ook kun je ze in je eigen steden houden om je research te beschermen.
We vonden het jammer dat je niet met ze op pad kon, iets dat bij strategiecollega Total War al jaren standaard is. Ontwikkelaar Firaxis heeft wel geprobeerd om de gevechten te verbeteren. Vijanden hebben nu een slimmere AI en er zijn extra verschillende schepen toegevoegd. Daardoor komen zeeslagen nu iets meer overeen met de strijd op het land.
De leukste toevoeging is het steampunk-scenario. Gods & Kings krijgt er drie scenarios bij: The Fall of Rome, Into the Renaissance en Empires of the Smokey Skies. De eerste twee zaten niet in de preview, dus daar kunnen we niets over zeggen. Smokey Skies zat er echter wel bij, een missie in de fictieve Victoriaanse steampunk-stijl. Je kiest eerst voor een typische steampunk Lord, inclusief hoge hoed met vliegbril. Vervolgens krijg je meteen toegang tot de technologie van de industriële revolutie, met toevoeging van nieuwe units als zeppelins. Om te winnen moet je meerdere uitdagingen halen, waaronder de lord te zijn met de nieuwste lucht en landschepen. Een originele toevoeging aan de uitbreiding.
Voor de duidelijkheid, alles zit erbij met een duidelijke stap-voor-stap omschrijving. Getest op zowel Windows 7 32-bit & Windows 7 64-bit. Werkt perfect als je alle stappen exact volgt!
Enjoy,
SaMiNaToR
Comments # 0