Post Description
Wagner cyclus deel 4.1
Richard Wagner (1813–1883)
Lohengrin
Lohengrin.......................Klaus Florian Vogt
Elsa............................Anette Dash
Heinrich der Vogler.............Georg Zeppenfeld
Friedrich von Telramund.........Jukka Rasilainen
Ortrud..........................Petra Lang
Der Heerrufer des Königs........Samuel Youn
Bayreuth Festival Orchestra and Chorus
Dirigent: Andris Nelsons
Regie: Hans Neuenfels
Ter contrast op mijn eerdere spot van Lohengrin, een Bayreuther opname uit 2011, die vooral qua klank veel mooier is dan de satteliet opname.
Bij onderhavige zien we een voorstelling waar ik het op verschillende punten absoluut mee oneens blijf, echter heb ik er wel met grote bewondering gekeken. Zowel vanwege de totaalbeelden in schitterende decors en kostuums van Reinhard von der Thannen en de details maar vooral ook de personenregie en het metaforische karakter van de regie.
Klaus Florian Vogt is qua timbre en persoonlijkheid het tegenovergestelde van Jonas Kaufmann maar met evenveel briljante techniek en Wagner-stijl en mij vrijwel net zoveel overtuigd als mythische zwanenridder.
Bovendien heeft Vogt hier een veel betere regisseur meegekregen. Daarom had ik ook graag de Bayreuter opname met Kaufmann willen zien. Hij deed in 2010 de eerste serie waarvan ik alleen radio-opnamen heb.
Anette Dasch kreeg in mijn vorige spot veel meer vrijheid van Barenboim dan hier van Nelsons. Iets wat overigens alleen de allergrootste dirigenten kunnen. De meeste en vooral de Jongere dirigenten als Nelsons willen (nog) de volledige controle houden. Ook is Dash in Milaan interpretatief wat verder dan in onderhavige uitvoering. En nu ik er over nadenk heeft zij wellicht, zowel vocaal als in uiterlijk, toch iets teveel de uitstraling van een zelfbewuste moderne vrouw, wat Elsa niet is. Desondanks weet Dash zeer te overtuigen als ontroerende Elsa en is alleen al haar mimiek een studie waard.
Theatraal zijn de Ortrud van Petra Lang en de koning van Georg Zeppenfeld op hetzelfde hoge niveau. Echter is de Telramund van Jukka Rasilainen niet geheel zoals ik mij dat wens, wat uiteraard slechts een kwestie van smaak is.
De geluidskwaliteit is fantastisch. Het orkest wat voor een groot deel bestaat uit leden van de Berliner Philharmoniker, die hun zomermaanden opofferen om in Bayreuth te kunnen (mogen) spelen, is superieur tov het Scala orkest. Maar ook Andris Nelsons is debet aan de klankverzorging en afwerking, het mooie lijnenspel en de opbouw van de climaxen. Aan de radio-opnamen van dit jaar is goed te horen dat zijn greep op Lohengrin sterker is geworden.
Een absoluut onvergetelijke en en overweldigende uitvoering,
Check de NFO voor meer inhoudelijke info mbt de DVD
http://www.nzbindex.nl/nfo/111072680/Wagner-cycle-4.1-Lohengrin-VogtNelsonsBayreuth-000279-Wagner-cycle-4.1-Lohengrin-VogtNelsonsBayreuth.nzb/?q=
DISCLAIMER
Mijn uiterst subjectieve overwegingen worden ter plekke bedacht en in getikt waardoor het niet onmogelijk is dat er een grammaticale dan wel spel voud wordt aangetroffen.
Laat aub een berichtje na wanneer je 'm meeneemt/waardeert dan weet ik waar ik het voor doe.
Spots worden gecontinueerd indien er voldoende interesse is.
Comments # 0