Post Description
Bernard Haitink - 60 jaar dirigent
Gustav Mahler (1860-1911)
Symphony No.4 in G Major (1899-1900/1901-1910)
Anne Schwanewilms - Sopraan
Radio Filharmonisch Orkest
Bernard Haitink - dirigent
Live opname Concertgebouw Amsterdam, 6 September, 2014
Zoals beloofd hier de HD opname van Mahlers 4e symfonie. Helaas heeft de NPO in hun wijsheid besloten om "slechts" de symfonie opnieuw uit te zenden en niet het hele concert want hoe mooi waren het voorspel en Liebestod van Wagner Tristan en de vroege liederen van Alban Berg. Wat jammer toch, want reeds bij de eerste maat van Tristan heb ik met kippenvel zitten luisteren.
Ik heb het geluk gehad om het concert bij te mogen wonen. Op sommige, vooral rustige, momenten werd mijn geluk verstoord door een kucher. Dit was de 3e keer dat ik naast een kucher zat in A'dam. Overigens waren er hier en daar sowieso wat storende bijgeluiden te horen die hier goeddeels zijn weggefilterd. Echter zijn de kuchers duidelijk te horen, dat zullen de concertbezoekers wel nooit afleren. In de concerten van de BBC Proms is het echter nog storender.
We horen en zien een sublieme uitvoering waarin Haitink zijn ultieme meesterschap demonstreert. Hij laat het orkest uiterst transparant en helder klinken zodat iedere instrument afzonderlijk te horen en te volgen is, wat vooral de solisten zo mooi doet uitkomen. En niet alleen zij, het hele orkest speelt prachtig voor Haitink waarmee ze laten horen en bewijzen een toporkest te zijn wat niet onderdoet voor het concertgebouworkest.
De analytici onder ons horen echter ook tal van ongelijke inzetten, waar je het concertgebouworkest nooit op zult kunnen betrappen. Dat is voor mij echter niet storend want Haitink laat altijd de nodige vrijheid toe wat een zekere risico met zich meeneemt. Dat maakt deze Mahler 4 ook zo ontzettend spannend. Want ook al ken je elke noot als je broekzak, het lijkt of je telkens weer iets nieuws hoort. En ik heb het al eens in mijn Lohengrin spot met Barenboim genoemd. Slechts de allergrootste dirigenten kunnen en durven deze vrijheid te geven. Daarom klinken de solo's hier ook zo prachtig mooi. Zelden heb ik bijvoorbeeld een mooiere hobo solo in het langzame deel gehoord. Echter maakt dit allemaal onderdeel uit van het grotere/hogere plan van Haitink; hij wil de essentie van Mahlers muziek laten spreken en dat als rode draad laten dienen door deze muziek. Een gelijkenis wat ik ook bij Barenboim noemde; Het Fernhören. De laatste noot reeds in de eerste horen.
Haitink fungeert als medium waarbij hij puur de muziek dient zonder iedere vorm van effectbejag of overdrijving, dat laatste valt echter niet over Barenboim te zeggen.
Enige puntje van kritiek wat ik heb is dat Anne Schwanewilms vrijwel onverstaanbaar zingt wat het 4e deel wat minder Himmlisch is als het moet zijn. En dat terwijl Haitink er werkelijk alles aan heeft gedaan om een orkestrale rode loper voor haar uit te leggen. Echter hoorde ik hetzelfde bij Camilla Tilling bij de BBC Proms op 16 augustus jongstleden toen Haitink met het London Symphony Orchestra Mahler 4 speelde. Helaas alleen via de radio te horen geweest. Het Londonse orkest speelde echter wel spatgelijk maar ik prefereer toch de klank van ons orkest. Echter was 1 en ander wellicht het gevolg dat Christiane Karg af heeft moeten zeggen voor wie Schwanewilms inviel.
Dat neemt al met al niet weg dat Schwanewilms een groot artiest is en het Himmische wel in haar stem weet te suggereren.
Het zal me verbazen wanneer dit concert niet op DVD/blu-ray verschijnt. Het zal dan samen met de 4e uit Luzern onder Abbado als allermooiste kunnen dienen.
NFO
http://binsearch.info/viewNFO.php?oid=134374956&server=
Check het programmaboekje voor meer inhoudelijke info
http://content1a.omroep.nl/urishieldv2/l27m79ee34fb3a8940bb00540b595e000000.645204929fd7b4fc18631ac169b9253d/portal/radiomanager/rm3-radio4/public/1/ZM_2014_09_06_WEB.pdf
DISCLAIMER
Mijn uiterst subjectieve overwegingen worden ter plekke bedacht en ingetikt waardoor het niet onmogelijk is dat er een grammaticale dan wel spelvoud wordt aangetroffen.
Laat aub een berichtje na wanneer je het meeneemt/waardeert dan weet ik waar ik het voor doe.
Spots worden gecontinueerd indien er voldoende interesse is.
Comments # 0