Post Description
Den Bosch, 1495. Jeroen Bosch schildert het drieluik Jonas en de walvis, een raadselachtig paneel met een symboliek die verzamelaars eeuwenlang zal obsederen. Voor zover bekend gaat het kunstwerk na Bosch’ dood verloren.
Parijs, 1939. De schilder Jerónimo Díaz is na de Burgeroorlog gevlucht uit Spanje. Hij ontmoet een mysterieuze man, die hem naar Amsterdam stuurt om in het diepste geheim een kopie te maken van een paneel van Jeroen Bosch. Tijdens de Duitse bezetting lopen Díaz, zijn schilderwerk en zijn geliefden steeds meer gevaar.
Madrid, 2011. Conservator Javier Carreño organiseert een Bosch-expositie in het Prado. Daar ontmoet hij Díaz, die de oorlog overleefde. De oude man claimt de verdwenen Bosch met eigen ogen te hebben gezien. Samen gaan ze op zoek, via Parijs, Venetië en Amsterdam. Maar ze zijn niet de enigen...
'In deze goedvertaalde thriller zijn drie niveaus (Bosch rond 1500, Diaz rond 1940 en Javier 2011), knap verwerkt in een vaak spannend verhaal dat uitstekende tijdsbeelden geeft en zo extra boeiend is voor wie van (kunst)geschiedenis houdt.
Comments # 0