Post Description
Het EnZetBee EBookTeam presenteert:
Een geschonken boek door één van onze leden!
Consumentengids September 2015
september 2015 nr 9
Deze maand in de Consumentengids:
•Test sushi
•Zorgverlener kiezen
•Test babyfoons
•Betalen in winkels
•Internetaankopen terugsturen
•Zonnepanelen
Test sushi
Sushi wordt steeds populairder; dat blijkt ook uit het aantal all-you-can-eat-sushirestaurants in Nederland. Maar hoe
zit het met de kwaliteit en hygiëne van die restaurants? Wij bezochten 20 all-you-can-eat-sushirestaurants verspreid
over Nederland en lieten 160 sushihapjes onderzoeken. Alle bezochte restaurants laten steken vallen en het regent
onvoldoendes, zo blijkt uit onze test.
Zorgverlener kiezen
Zelf een tandarts, orthodontist en fysiotherapeut kiezen, dat doen we al jaren. Ook naar de logopedist en ergotherapeut kun je tegenwoordig zonder verwijsbriefje van de huisarts. Maar het blijkt niet eenvoudig om erachter te komen welke zorgverlener kwalitatief goede zorg levert.
Test babyfoons
Een babyfoon is een essentieel onderdeel van de baby-uitzet. Ze zijn er tegenwoordig ook met beeld en er zijn zelfs
internetbabyfoons die je in combinatie met een smartphone kunt gebruiken. De Consumentenbond testte 12 babyfoons van €35 tot €250. De prestaties van de apparaten lopen erg uiteen.
Betalen in winkels
Contant geld is voor één op de vijf Nederlanders het meestgebruikte betaalmiddel in de winkel; ook al proberen
winkeliers het pinnen te stimuleren. De nieuwste ontwikkeling (in 2014 geïntroduceerd) is contactloos betalen met de
pinpas. De Consumentenbond staat positief tegenover nieuwe betaalmogelijkheden, maar is van mening dat contant geld niet mag verdwijnen.
Internetaankopen terugsturen
Schoenen, kleding, tassen, we kopen ze massaal op internet. Eenderde van die artikelen wordt teruggestuurd binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Maar betalen webwinkels vervolgens op tijd het aankoopbedrag terug?
Wij namen de proef op de som en plaatsten bij 200 webwinkels op verschillende momenten 3 bestellingen. Binnen 14
dagen stuurden we de bestellingen terug. Maar liefst 57% van de webwinkels ging bij minimaal 1van de bestellingen de mist in en was te laat met terugbetalen of 'vergat' de bezorgkosten terug te storten.
Zonnepanelen
Steeds meer consumenten zien de voordelen in van zonnestroom. Bovendien zijn de kosten van zonnepanelen de laatste jaren sterk gedaald. Welke fabrikanten bieden kwaliteit?
Wij zochten uit welke fabrikanten goede en betrouwbare zonnepanelen leveren en schakelden, samen met onze Europese zusterorganisaties, deskundigen in om de fabrieken waar ze worden gemaakt te inspecteren. De uitkomst van onze inspecties is hoopgevend, want bij alle 14 onderzochte fabrieken is het kwaliteitsniveau goed.
In PDF en CBR bestand: Alles eigen scans en bewerkingen
eNZetBee bedankt de scanner/deler van dit boek
Comments # 0