Post Description
In Ouders opgelet! worden baanbrekende, nieuwe inzichten geboden over de psychologie van het
opvoeden. Op vlotte wijze en aan de hand van anekdotes behandelen de auteurs onderwerpen als:
* Waarom hebben complimenten vaak een averechtse werking?
* Hoe komt het dat ouders onbewust hun kinderen leren discrimineren?
* Hoe kun je het beste omgaan met rebelse tieners?
* Waarom liegen kinderen?
* Wat is het verband tussen slaapgebrek, overgewicht en schoolprestaties?
* Wat moet je doen als broers en zussen voortdurend ruzie maken?
* Kun je een kind zelfbeheersing bijbrengen?
* Hoe help je een kind het best met leren praten?
De antwoorden op deze vragen zijn vaak tegenintuïtief: veel van onze algemeen geaccepteerde wijsheden blijken door de wetenschap achterhaald. Ouders opgelet! biedt talrijke handvatten voor het opvoeden van kinderen, maar bovenal een betere en meer begripvolle manier om met ze om te gaan.
Recensie(s)
Uit wetenschappelijk onderzoek bij gezonde kinderen blijkt dat er ten aanzien van de opvoeding grote misverstanden zijn, die averechts doorwerken op de ontwikkeling van het kind. Onze intuitie is niet altijd een goede raadgever. De schrijvers hebben diverse, veelal Amerikaanse onderzoeksgegevens geclusterd naar onderwerp, zoals het belang van slaap in relatie met obesitas en schoolprestaties, liegen, ruzies tussen broer en zus, het meten van intelligentie op jonge leeftijd, tienerrebellie, het ontwikkelen van zelfvertrouwen, spreken en het averechtse effect van complimenten. Soms peutergericht, dan weer het gedrag van oudere kinderen centraal stellend. Elk hoofdstuk vormt zijn eigen geheel. Waar nodig is het naar de Nederlandse situatie vertaald. Het is geen opvoedboek met kant-en-klare adviezen, maar een gedegen, compacte, vlot lezende wetenschappelijk georienteerde samenvatting, met gegevens waar de meeste ouders niet gemakkelijk zelf aan zullen komen. Het boek geeft een nieuwe kijk op belangrijke opvoedthema's en is belangrijk voor iedereen die met kinderen werkt of kinderen heeft.
Comments # 0