Post Description
Zodra een bedrijf in de gevarenzone komt, zet de ondernemer alle zeilen bij om een faillissement te voorkomen. Totdat het niet meer gaat en het F-woord valt. Een surseance van betaling of faillissement lijkt onontkoombaar. Er wordt veel geregeld en georganiseerd maar de communicatie staat meestal niet op dat lijstje.
Dat is verbazingwekkend. Het was in de geschiedenis van het bedrijf en die van de ondernemer zelf nog nooit zo belangrijk om regie op de communicatie te nemen. Er staan bedrijfsbelangen en persoonlijke reputaties op het spel. Het imago ligt als nooit tevoren onder vuur. Met goede communicatie op het juiste moment valt er veel te redden. Je voorkomt het faillissement er niet mee, maar je organiseert wel mogelijkheden voor een leven na faillissement.
In Het F-woord beschrijft Marion van der Voort alle fases die het bedrijf doormaakt, van de eerste roddels tot het moment dat de curator binnen stapt en de deur in het slot valt. Daarbij geeft ze anekdotes, handleiding en checklists aan wat het bedrijf te wachten staat en hoe je de interne en externe communicatie kunt organiseren. Ondernemers vertellen wat hun is overkomen en hoe zij terugkijken op die turbulente periode rond het faillissement. Curatoren vertellen wat hun rol en taak is.
Comments # 0