Post Description
op verzoek van CEES
In 1999 kwam de eerste samenwerking tussen Clive Nolan (Arena, Pendragon en veel andere bands) en Oliver Wakeman (inderdaad, de zoon van) op CD uit. Het ambitieuze project kreeg de naam "Jabberwocky". Het concept van die plaat was gebaseerd op een gedicht van Lewis Carroll. De muziek, de indrukwekkende cast en het verbluffende artwork van Rodney Matthews maakte dit album heel speciaal. Nu, drie jaar later, zijn de beide toetsenisten terug met een nieuw conceptalbum.
Het concept is deze keer ontleend aan een verhaal over Sherlock Holmes, geschreven door Sir Arthur Conan Doyle. De aanpak van het album is hetzelfde als zijn voorganger: elk karakter in het verhaal wordt vertegenwoordigd door een zanger/zangeres. De hoofdlijnen van het verhaal zijn ingesproken door de Engelse acteur Robert Powell, bekend van o.a. The Thirty Nine Steps. Powell heeft alles bijzonder kundig ingesproken en zijn voordracht is echt geweldig. In bijna elk nummer komt hij wel aan het woord, maar ik heb dat nergens als storend ervaren.
Na de instrumentale opener Overture mag Ashley Holt (Rick Wakeman Band) het spits afbijten in The Curse Of The Baskervilles. Een nummer dat steeds van rustig naar ruig switcht. Met lekker pittig gitaarwerk op de achtergrond en middeleeuws aandoende toetsen. Vooral in de krachtige stukken komt de rauwe stem van Holt erg goed uit de verf.
In Shadows Of Fate is het de beurt aan Magnum-zanger Bob Catley. Een song waarin korte zware gitaarriffs de basis vormen. Uiteraard zijn de toetsen ook weer goed vertegenwoordigd. Soms halen de twee heren een compleet orkest uit hun instrumenten. In het boekje staat niet vermeld welke muzikant op welk nummer te horen is, maar het is overduidelijk dat de gitaarsolo in dit nummer van de hand van Arjen Lucassen (Ayreon) is. De solo is helaas wat kort, maar het is geweldig om horen hoe Lucassen de song voor heel even weet om te buigen naar een typische Ayreon sound.
Eén van de hoogtepunten van het album is Run For Your Life. Hierin horen we Tracy Hitchings (Landmarq). Het was al weer lang geleden dat we iets van deze dame mochten horen, maar hier laat ze toch weer horen hoe geweldig haar stem is. Dit nummer, dat begint als een ballade met zachte toetsen en dito basgitaar, zingt ze dan ook vol overtuiging en emotie. Het transformeert in het refrein naar een up-tempo rocksong, waarin de tweede stem wordt verzorgt door Paul Wrightson (voorheen ArenA). Er volgt een korte onderbreking waarin de verteller een kleine aanvulling op het verhaal geeft. Hij is nog maar net uitgesproken of er barst een heerlijke gitaarsolo los. Na nogmaals het refrein te hebben gehoord komt er een einde aan het nummer.
Picture Of A Lady is een mooie ballad met een hoofdrol voor de fluitiste Ewa Albering (ex-Quidam) en Bob Catley. Ze worden verder begeleid op de piano. The Argument is een heel bijzondere track. Zowel Paul Allison, Tracy Hitchings en Bob Catley verzorgen de vocalen. Het opent met prachtig vioolspel van Jo Greenland (ze is ook te horen op het Oliver Wakeman-album "3 Ages Of Magick".) Het nummer kenmerkt zich door perfect in elkaar strengelende vocalen, waarin langzaam naar een prachtige climax wordt gewerkt.
Een ander hoogtepunt is Seldon. Ook hier trekken de heren flink van leer met een scheurend Hammondorgel en zwaar gitaarwerk. Het strakke drumwerk van Tony Fernandez (Rick Wakeman Band) geeft het nummer nog meer power. Er mag wederom geen twijfel over bestaan dat de gitaarsolo wordt gespeeld door Arjen Lucassen. Een fantastische gierende en spacey aandoende solo perst hij uit zijn instrument, weer lijkt het even of je naar Ayreon zit te luisteren. Ian 'Moon' Gould neemt de zang voor zijn rekening en dat doet hij geweldig. Op "Jabberwocky" mocht hij nog alleen achtergrond zang doen, inmiddels is hij dus gepromoveerd met een eigen song.
De uiteindelijke hoofdrol op dit album wordt natuurlijk verzorgd door Clive Nolan en Oliver Wakeman. Het album is doorspekt met toetsen. Soms dominant aanwezig, maar vaak op de achtergrond. De toetsen zorgen ervoor dat je helemaal in het verhaal wordt gezogen en geven de perfecte stemming aan. Neem bijvoorbeeld Death On The Moor. Hierin zijn vrijwel alleen toetsen en drums te horen, terwijl Powell het slot van het verhaal vertelt. Razendsnelle loopjes, vingervlugge combinaties en vreemden geluiden, alles komt aan bod.
Op deze "The Hound Of The Baskervilles" moest dik drie jaar gewacht worden, maar het resultaat is er wel naar. Een goed verhaal met geweldige muzikanten en vocalisten. Het album is gevarieerder en krachtiger dan zijn voorganger. Daarentegen valt het artwork op The Hounds behoorlijk tegen. De cover is erg mooi en ontworpen door Peter Pracownik en de heren hadden er verstandiger aan gedaan om ook het binnenwerk door hem te laten verzorgen want dat ziet er nu wel erg amateuristisch uit. Het is ook storend dat de teksten van de verteller niet in het boekje zijn opgenomen. Deze teksten zijn trouwens wel op hun website te vinden.
Dit alles mag de pret niet drukken en doet weinig af van het feit dat de heren een sterk album hebben afgeleverd.
Overture (5:57)
The Curse Of The Baskervilles (6:14)
Three Broken Threads (4:37)
Shadows Of Fate (7:01)
At Home In The Mire (4:52)
Run For Your Life (4:52)
Picture Of A Lady (3:41)
The Argument (4:48)
Second Light (2:00)
Seldon (4:57)
Death On The Moor (6:13)
By Your Side (3:32)
Waiting (5:29)
Chasing The Hound (4:34)
met dank aan progwereld voor de review dit is echt een aanrader voor de prog fans mocht je hem nog niet hebben ondanks dat hij 11 jaar oud is
Comments # 0