Post Description
Wofgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Die Entführung aus dem Serail
Belmonte..............Edgaras Montvidas
Osmin.................Tobias Kehrer
Pedrillo..............Brenden Gunnell
Pasha Selim...........Franck Saurel
Konstanze.............Sally Matthews
Blonde................Mari Eriksmoen
Klaas.................Jonas Cradock
Orchestra of the Age of Enlightenment
The Glyndebourne Chorus
Dirigent: Robin Ticciati
Regie: David McVicar
Opname van 19 Juli 2015, Glyndebourne, Engeland
Check de NFO voor meer inhoudelijke info
http://binsearch.info/viewNFO.php?oid=160499409&server=
Mozarts 1e "volwassen" opera in een schitterende nieuwe productie van David McVicar. U weet wel, de regisseur van die mooie Andrea Chenier.
Onder leiding van het aanstormend Brits-Italiaanse dirigeertalent Robin Ticciati die ik o.m. ken van een mooie Rosenkavalier (ook uit Glyndebourne, 2014) en Jevgeni Onegin (Londen, 2013) en optredens in Rotterdam. Hier vuurt hij het fantastische "Gardiner" orkest aan waarmee hij een zeer overtuigend, kleurrijk en vitaal pleidooi voor Die Entführung geeft.
De hoofd-solisten overtuigen en zijn voorzien van mooi instrument, vooral Tobias Kehrer en de beide dames schitteren.
We horen eindelijk eens een uitvoering waarin we onverkort alle dialogen horen, die ook nog eens woordelijk zijn te verstaan...!! Vooral Pasha Selim wordt mooi vormgegeven en opgefraaid met muziek uit de Gran Partita.
Vooral de fraaie 17e eeuws aandoende enscenering zonder symbolische modernismen is een feest voor het oog. Bovendien is de de enscenering ook opgezet naar de aard van het werk, namelijk een singspiel.
Mijn kritiek is dat de regie/enscenering wellicht meer weg heeft van een toneelspel met obligate muzikale begeleiding en dat de 20 tal changementen wat overdadig zijn.
Ticciati dirigeert wellicht te vroeg veel opera in zijn nog jonge carriere. We horen bijvoorbeeld, en bij moderne dirigenten in het algemeen onvoldoende besef dat samenzang iets meer is dan samen zingen. De individuele stemmen horen we als afzonderlijke stemmen die niet samensmelten. De tijd dat dirigenten jarenlang assistent zijn van een grote in het opera vak gelouwerde maestro is al lang vervlogen.
Dat geldt helaas ook voor de verstaanbaarheid tijdens het zingen wat thans geen prioriteit meer is tijdens de zangscholing. Sally Matthews heeft een schitterend instrument, haar "Martern aller Arten" klinkt echt prachtig en gedreven. Echter versta ik er geen woord van..!! Vergelijk dat eens met de prestatie van onze Lenneke Ruiten in de muzikaal nog mooiere semi-concertante uitvoering olv van Frans Brüggen met het orkest van de achtiende eeuw. Bijna een jaar geleden door mij gespot..!!!
Let wel dat dit kleinigheden zijn als je het geheel beschouwd want deze opera in deze enscenering is zeer goed bestand tegen herhaald beluisteren.
DISCLAIMER
Mijn uiterst subjectieve overwegingen worden ter plekke bedacht en in getikt waardoor het niet onmogelijk is dat er een grammaticale dan wel spelvaud wordt aangetroffen.
Een blijk van waardering wordt zeer op prijs gesteld.
Laat daarom een berichtje achter wanneer je 'm meeneemt/waardeert dan weet ik waar ik het voor doe.
Spots worden slechts gecontinueerd indien er voldoende interesse is.
Comments # 0