Post Description
6 CD's van 'Carter The Unstoppable Sex Machine'
Carter The Unstoppable Sex Machine (Carter USM) maakte furore in de jaren 1991-1992 toen Engeland zich – kort door de bocht – wat in een muzikaal niemandsland bevond. Madchester was over zijn hoogtepunt, The Smiths, New Order, House of Love en Stone Roses waren uit elkaar of nauwelijks actief en de jaren van Cool Brittannia – moesten nog komen.
Het duo achter Carter USM, Jim Bob en Fruitbat, liet zich vanaf de latere jaren tachtig inspireren door bands die met tapes en drummachines werkten, zoals bijvoorbeeld Mick Jones’ Big Audio Dynamite en een groep als The Woodentops die sterk ritmische pop maakte. Carter USM werd nogal eens afgedaan als een ‘karaoke-act’ hetgeen niet zo verwonderlijk was: twee frivool geklede gasten, vaak in korte broek, een drumcomputer en luide gitaren. “Stupid trousers! Stupid name!”
Het album 101 Damnations, uitgebracht op het relevante label Big Cat in 1990, werd een onverwachte indiehit, net als de single Sheriff Fatman (zij het iets later). De harde maar catchy muziek van Carter USM, de directe en wat volkse voordracht; het sprak veel (oudere) jongeren in Groot-Brittannië aan. De geëngageerde teksten deden de rest. “You’re the first band we like since The Clash” was een veelgehoorde opmerking.
Met het album 30 Something – beide heren waren inderdaad dertigers inmiddels – was het spel op de wagen voor Carter: voorpagina van de NME en een top 10-album. En dat terwijl de BBC de band nauwelijks draaide. Sterker nog, de single Bloodsport For All, handelend over machtsmisbruik in het leger, werd in de ban gedaan in het licht van de Golfoorlog.
30 Something bood geen hoogstaande muziek en was bepaald niet verfijnd. De mix van rockgitaren, samples, creatief jatwerk, directe teksten en voortjakkerende beats sprak echter steeds meer jongeren aan. En het was ook lekkere muziek. En niemand anders maakte dit soort eigenwijze herrie. De zwaar aangezette, orkestrale single Anytime Anyplace Anywhere was een soort opgevoerde Pet Shop Boys-track. Albumopener Surfin’ USM was verre van origineel maar nodige bij concerten (en thuis) uit tot meeblèren: “Fat bastard!!!”.
Prince In A Pauper’s Grave handelde over alcoholisme. De beeldende teksten van Jim Bob zullen veel weerklank gevonden hebben door heel het land. Nogmaals werd duidelijk dat Carter USM meer was dan alleen stampen en schreeuwen. Billy’s Smart Circus handelde over iemand die doordraait en het nummer eindigde met een veelbetekenende knal.
Playlist Carter The Unstoppable Sex Machine:
Carter The Unstoppable Sex Machine - 30 Something
Carter The Unstoppable Sex Machine - 101 Damnations
Carter The Unstoppable Sex Machine - Post Historic Monsters
Carter The Unstoppable Sex Machine - The Love Album
Carter The Unstoppable Sex Machine - Wham Bam !!!
Carter The Unstoppable Sex Machine - Worry Bomb
Veel plezier ermee!!
Ik sta open voor verzoekjes (niet teveel tegelijk) maar reken daar een paar uur tot meer dan een week voor.
Als ik het zelf niet heb, en het is een leuk verzoek, dan doe ik mijn best om het voor je te zoeken.
Lees mijn reactie óp jouw reactie en je krijgt het te weten.
Om het zoeken voor mij gemakkelijk te maken Zet je de naam van de Artiest/groep tussen "aanhalingstekens" en als je de naam van de een bepaalde cd weet een streepje ertussen. Voorbeeldje; "The Beatles - Let It Be"
Vraag niet het onmogelijke! Iets 'nieuws' uit 'Piratestan' of andere bagger, want dat heb ik niet. Ik krijg ook verzoekjes die iemand anders net gepost heeft, dus kijk eerst zelf of het er al op staat!
Ik doe alleen in MP3 en met posten zet ik de bitrate altijd op variabel omdat ik geen zin heb om uit te zoeken wat voor een bitrate bepaalde files hebben.
De btr is bij mij tussen de 192 en 320 en soms verschilt dat binnen een CD dus dat is onbegonnen werk waar ik niet zoveel zin in heb. Wees blij met wat je krijgt of laat het staan.
Met heel veel dank aan eerdere posters, spotters, uploaders en de uitvinders van internet en usenet.
Comments # 0